TritonSpecimenGroup
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nya mete prylar

2 posters

Gå ner

Nya mete prylar Empty Nya mete prylar

Inlägg  Joel tor 02 okt 2014, 22:27

Hej alla!

Jag tänkte införskaffa mig några nya uppsättningar med spö och rullar till kommande flötes/bottenmete efter gädda. Jag har tidigare varit i kontakt med Linus angående detta och fick tips om att vända mig hit.
Då jag det sista spanat in märket Wychwood, för mig sedan tidigare okänt, blev jag lite sugen på att testa. Verkar som dom har vettiga saker till ett bra pris. Så jag undrar om det är någon som provat deras rullar och spön, och som kan ge ett utlåtande om dem.
Den rulle jag kollat extra mycket på är Wychwood Specimen Solace ACS 10. Spö verkar finnas i fler varianter än på rullar. Wychwood Solace MLT Carp Rod ser dock onekligen fint ut. Så vad tror ni om dessa, är det något att ha?

Mvh Joel

Joel
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nya mete prylar Empty Sv: Nya mete prylar

Inlägg  JockeEx fre 03 okt 2014, 10:08

Jag kan bara uttala mig om rullarna för jag har den modellen på mina karp/gäddspön.
Bra broms, låter fint. Robust rulle, aningen tung kanske. Fin finish (precis som på bilderna), trevligt att reservrullen oxå är gjord i alu. Jag är nöjd med dem, fast jag vill egentligen ha lite större till karpfisket. Man får mkt för pengarna. Jag köpte mina i England där man får ge strax under 60£. Jag har dem på ett par Nash scope 10ft 3pound tc. Trevliga spön som inte tar mkt plats ihopfällda. Skulle rekommendera dem eller lillebror dwarf till gäddmete likväl som karp.
Wychwood som märke... Skulle säga överlag prisvärt. Helt ok grejer men inte riktigt topp heller.
JockeEx
JockeEx
Abborre
Abborre

Antal inlägg : 419
Poäng : 4444
Rykte : 19
Registreringsdatum : 13-11-09
Ålder : 46
Ort : Länghem

Till överst på sidan Gå ner

Nya mete prylar Empty Sv: Nya mete prylar

Inlägg  dread5532 fre 03 okt 2014, 17:15

jag kan inte uttala mig om någon specifik grej men om märket i allmänhet så håller jag med Jocke. Helt klart schysta grejor till en rimlig peng
dread5532
dread5532
Abborre
Abborre

Antal inlägg : 350
Poäng : 4595
Rykte : 8
Registreringsdatum : 12-12-17
Ålder : 40
Ort : svenljunga

Till överst på sidan Gå ner

Nya mete prylar Empty Sv: Nya mete prylar

Inlägg  Joel fre 03 okt 2014, 21:01

Tack för responsen hittills.
Okej rullarna är jag nog relativt säker på att jag skall prova. Men vad menar du med att du skulle vilja ha lite större till karpfisket? Hur mycket lina får du på ungefär? Det som står angivet har en tendens till att inte stämma så bra tycker jag. Spöna är ju svårare tycker jag. Jag har i nuläget några 12 fot spön på 2,75lb, men funderar på att prova några 3,0 men är lite osäker där. Synd att det inte finns någon fysisk butik som säljer dom så man kan klämma och känna lite på sakerna. Det är ju skillnad på spö och spö även om det är samma klassning på det. Samma med rullar.

// Joel

Joel
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nya mete prylar Empty Sv: Nya mete prylar

Inlägg  JockeEx fre 03 okt 2014, 21:22

Hur mkt lina det gick på räknade jag inte riktigt, jag spolade bara fullt från min bulkspole med nylon. Men du ska väl köra braid till gäddmete iaf. Angående att jag funderat på större rullar är att jag tror att det kan ge lite extra kastlängd men jag misstänker att det inte skulle göra så mkt skillnad för det skulle stämma sämre med första ringen om jag gick upp i rullstorlek på mina spön, så det blir nog inget byte.. Jag har svårt att tro att en karp skulle kunna tömma rullen innan jag når spöt om jag inte bryter benet på vägen ur tältet.

Rörig förklaring kanske men jag är lite trött i skallen efter att ha handlat kläder till min 3åriga son. Var inne på wollmars en sväng å snackade och sonen höll på att riva stället och bryta av 2 flugspön.
JockeEx
JockeEx
Abborre
Abborre

Antal inlägg : 419
Poäng : 4444
Rykte : 19
Registreringsdatum : 13-11-09
Ålder : 46
Ort : Länghem

Till överst på sidan Gå ner

Nya mete prylar Empty Sv: Nya mete prylar

Inlägg  Joel lör 04 okt 2014, 16:57

Okej. Ja braid blir det givetvis. Skulle vilja ha iaf 250 meter lina på då jag kommer köra ut rätt lång med baitboaten. Har en bulk med 0,30 hemma så tänkte använda det.
Jaha du menar så, då förstår jag. Om jag vill komma lång använder jag baitboat oftast så då kanske inte jag behöver några riktigt stora rullar.
Hehe han verkar ju fiskeintresserad av fiskespön då iaf =)

Joel
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nya mete prylar Empty Sv: Nya mete prylar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet