TritonSpecimenGroup
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Harr fiske i Glomma Älven

4 posters

Gå ner

Harr fiske i Glomma Älven Empty Harr fiske i Glomma Älven

Inlägg  Osterling fre 23 aug 2013, 20:44

Precis hemkommen ifrån en liten 5 dagars tripp uppe i Koppang/Norge, där jag fiskat i Glomma älven.

Fisket började trögt och inte så konstigt heller då jag aldrig tidigare fiskat harr, samt att jag inte hade en aning om vart jag skulle leta för att hitta dom.

Men hur som, här kommer lite om vad som hände.

Dag 1 , klockan är ca 10:00 solen skiner och jag och damen sätter oss i bilen och börjar köra runt för att hitta ett ställe att fiska på (inte så lätt då det är satans så mycket skog och inte lätt att ta sig ner till älven där det ser "hett" ut)
Efter lite åkande fram och tillbaka hittar vi ett fint ställe att fiska på vi går ut och jag fixar till grejerna.
Vi börjar att fiske med små nymph imitationer, tanken med dessa är att dom ska driva med strömmen och ta sig ner till fisken i hålorna som den står i.
Det tar inte längre en några minuter innan första harren är landad och klar..eller ja landad den snarare flög med ur vatten upp i famnen på mig vid mothugget, en ynka liten kanske 200 gram men jag var nöjd ändå. Det var min livs första harr så varför inte?
En stund senare så har tjejen bannemig fått napp med! Det tåls att tilläga att hon aldrig tidigare har flugfiskat.
Hennes fisk är ju så klart större än min .... men vem bryr sig:)
Forsätter sen att fiska när min krok fastnar i en gren, när jag försöker rycka loss den så går spöet av på 3 ställen! Gör om det om ni kan men 0.14 lina.. Surt sa räven..
Som tur är så har jag ytterligare ett spö så vi klarar oss.
Det blir några mer små fiskar den dagen och ytterligare lite åkande med bilen.

Dag 2 - Vadarna läcker in i höger foten som jag 3 gånger innan..
men men det finns väl värre saker än att vara blöt.
Dagen slutar väl med 7 fiskar upp. Jag tog mina på torr fluga denna dag av typen Red tag.

Dag 3 - Denna dagen ville Jenny ligga och sola lite istället så jag ger mig ut runt 10:00 tiden börjar fiska på samma ställe som Dag 1 men det har blivit nästan ofiskbart. Vattnet har sjunkit nästan 25 cm. Så jag börjar traska uppströms ca 300 meter längre upp, där är det en mindre delning av älven samt en fors och jag står en bit upp och ser att bottnen ser väldigt ojämn ut och full av skit.
Jag tar mig ut och kollar lite efter vak men ser inget så jag sätter på min Red tag fluga igen och börjar veva , flugan landar och jag medar linan, jag följer flugan med blicken och pang. Fisk direkt och den känns bättre. Upp kommer en 32 cm harr. C&R på denna och så torka fluga sen ut med den igen  ytterligare en fisk går upp och tar den. och så här fortsätter det. 5 fiskar får jag på max 10 kast. alla mellan 28-33 cm inget enormt men ändå kul fiske .
så här håller denna dagen på jag får fisk efter fisk prövar andra ställen där jag tycker det ser intressant ut och det ger resultatet.
i slutet av dagen har jag landat mellan 30-35 Harrar med en topp fiske på 38 cm. Sen om detta är bra eller inte det vet jag ej men jäklar vad kul fiske.

Så det lär ju bli en resa hit igen.
Lite kort om harren för den som inte fiskat den. ganska lätt fiskat med ändå ganska selektiv med vad den vill äta så man måste välja rätt fluga den är dock inte lika tråkig som öringen som mer eller mindre måste stå och äta insekter i ytan för att gå upp och ta en torr fluga , medans om du slänger ut rätt fluga ovan för en harr så går den upp och tar det vissa gånger går den bara upp och kollar då är det dags att pröva en annan fluga.
Harr fiske i Glomma Älven Nxm2
Osterling
Osterling
Mört
Mört

Antal inlägg : 105
Poäng : 4217
Rykte : 7
Registreringsdatum : 13-02-23

Till överst på sidan Gå ner

Harr fiske i Glomma Älven Empty Sv: Harr fiske i Glomma Älven

Inlägg  Esbjörn fre 23 aug 2013, 22:23

Kanon kul läsning. Låter väldigt kul. Riktigt snygg bild också. Har själv fiskat lite fluga för typ 15 år sedan, men jag fick aldrig något i de piss vatten jag testade så jag la ner fluga. tongue 
Esbjörn
Esbjörn
Megalodon
Megalodon

Antal inlägg : 1169
Poäng : 6156
Rykte : 28
Registreringsdatum : 12-12-09
Ålder : 44
Ort : Givarp

http://www.tritonspecimengroup.se

Till överst på sidan Gå ner

Harr fiske i Glomma Älven Empty Sv: Harr fiske i Glomma Älven

Inlägg  dread5532 lör 24 aug 2013, 01:11

vad är ett par spöbrott när det kunde vara benbrott;)
fan vad kul att det gick så väl. det låter som du haft det kungligt
dread5532
dread5532
Abborre
Abborre

Antal inlägg : 350
Poäng : 4624
Rykte : 8
Registreringsdatum : 12-12-17
Ålder : 40
Ort : svenljunga

Till överst på sidan Gå ner

Harr fiske i Glomma Älven Empty Sv: Harr fiske i Glomma Älven

Inlägg  Nedad tor 10 okt 2013, 22:24

Hej..har lite funderingar kring Glomma..varför ej fiska harr I Norra Sverige? Det är ju en bit att åka dit upp med.
Nedad
Nedad
Mört
Mört

Antal inlägg : 272
Poäng : 4608
Rykte : 4
Registreringsdatum : 13-02-17
Ålder : 47
Ort : Borås

Till överst på sidan Gå ner

Harr fiske i Glomma Älven Empty Sv: Harr fiske i Glomma Älven

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet